Laadpaal benutten voor het accu vullen

Naast gemeentebankjes, kliminstrumenten en hondenpoepbakjes is het openbaar meubilair tegenwoordig verrijkt met de laadpaal. De opkomst van de elektrische auto heeft geleid tot palen op parkeerterreinen en langs snelwegen. De opvolger van de benzinepomp rukt behoorlijk op. Snel laden is nog steeds het terrein voor laadpalen langs de snelweg (DC, snel laden). Een eigen paal bij jou op het erf is nog vaak een AC-lader, daarmee laadt je ‘gewoon’. Maar ook thuis kan steeds sneller worden geladen.

Voordeel van een eigen laadpaal

Niet elke paal kan exact hetzelfde en er komen steeds maar nieuwe modellen bij die meer snufjes in zich dragen. Grof gezegd heb je standaard en slimme laadpalen. De slimme werken zonder pas, dus Plug & Charge. Laadpalen hebben ook wel de vorm van een box die aan de wand is gemonteerd. Een goede stroompaal is voor jou natuurlijk een privé paal want op je eigen erf hoef je nooit in de rij te gaan staan om je auto op te laden.

Het verhaal van AC en DC

In eerste instantie lijkt de stroom bij je thuis niet helemaal afgestemd op die van je elektrische auto. De accu slaat namelijk gelijkstroom (DC) op terwijl je stopcontacten thuis wisselstroom (AC) leveren. Langs de snelweg stop je heel vaak bij een DC-paal. Daar ’tank’ je dus ultrasnel stroom; bij een paal die AC levert moet dat eerst omgezet worden in de DC die de accu aankan, dus daar ontstaat enige traagheid. De omzetting gebeurt door een omvormer die in de stekker van accu’s zit. Die zet wisselstroom om naar gelijkstroom. En dat omvormen kost dus tijd. Wat het verschil is in laadtijd?

• Laden met AC-lader: 2 tot 8 uur

• Laden met DC-lader: 30 tot 60 minuten

Het gemak van thuisladen

Dan heb je eindelijk een elektrische auto en moet je dus ineens op zoek naar oplaadpunten. Al snel weet je je weg naar de stroompaal wel te vinden. Er zit wel een verschil in ouderwets tanken en nieuwerwets laden. Benzine heb je binnen een paar minuten aan boord. Stroom tappen kost zelfs met een snellader meer tijd. Vandaar ook dat er enthousiasme is over een laadpaal thuis. Je parkeert dan na je werk de auto bij je eigen lader op eigen terrein. Terwijl je de accu laadt, kun je verder thuis de krant lezen en van een kopje koffie genieten. Je staat niet ‘in de wacht’. Wat heb je eigenlijk nodig om stroom te kunnen afnemen voor je auto?

• Laadpaal

• Laadkabel

• Elektrische of hybride auto

• Laadpas (behalve natuurlijk als je een eigen paal hebt)

Het rood, groen en blauw van de laadpaal

Je parkeert bij een paal en kijkt of de lampjes op groen staan. Want bij rood is er sprake van storing en kun je geen stroom tanken. Ziet alles er goed uit? Dan doe je de stekkers van de laadkabel in de auto en in de paal en activeer je de paal met je pasje. De kabel vergrendelt en de laadpaal lichtjes laten een blauw licht zien. Na het laden ontgrendel je de kabel. Het is trouwens niet verkeerd om een langere kabel bij je te hebben. Soms is een openbare laadpaal wel vrij maar staan er auto’s direct omheen geparkeerd. Dan moet je vanaf een verder verwijderd parkeervak gaan laden en dan helpt zo’n lange kabel.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *